Edukácia sestier
(Nová stránka: '''Edukácia zdravotných sestier''' alebo '''vzdelávanie zdravotných sestier''' podmieňuje, ako sú zdravotné sestry pripravené realizovať [[zdravotnícka starostlivosť|zdrav...) |
|||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
− | '''Edukácia zdravotných sestier''' alebo '''vzdelávanie zdravotných sestier''' podmieňuje, ako sú zdravotné sestry pripravené realizovať [[ | + | {{Nursing}}{{TOCr}} |
+ | '''Edukácia zdravotných sestier''' alebo '''vzdelávanie zdravotných sestier''' podmieňuje, ako sú [[sestra|zdravotné sestry]] pripravené realizovať [[sesterská starostlivosť|sesterskú starostlivosť]]. Zdravotnícki študenti sú edukovaní učiteľmi, ktorí sú obvykle duálne kvalifikovaní, teda sú skúsení zdravotníci a edukátori (pedagógovia). Temer všetky krajiny sveta ponúkajú kurzy zdravotníckej edukácie zamerané na obecnú zdravotnícku prácu, zdravotnícku prácu pre mentálne zdravie a zdravotnícku prácu pre choré deti. Štúdium vedúce k autonómnej registrácii ako zdravotná sestra (zdravotník) typicky trvajú 4 roky. Edukácia zdravotníkov tiež poskytuje post-kvalifikačné kurzy v špecializovaných subjektoch (oboroch) zdravotníctva. | ||
− | V posledných desaťročiach v mnohých rozvinutých krajinách dôraz na edukáciu vystriedala viac | + | V posledných desaťročiach v mnohých rozvinutých krajinách dôraz na edukáciu vystriedala viac prakticky zameraná, ale často schématická tréningová štruktúra konvenčnej prípravy pre [[sesterská prax|prax]]. Edukačné cesty tlačia širšiu pozornosť iných disciplín spojených s [[medicína|medicínou]], často obsahujúc medziprofesnú edukáciu a realizáciu výskumu pri tvorbe klinických a [[sesterský manažment|manažerských]] rozhodnutí. Sú argumenty, že ortodoxný tréning poskytoval intenzívnejšiu bázu praktických zručností, ale zdôrazňoval ručný služobný vzťah s [[doktor]]om. To je teraz zastarané a dôraz pri zdravotníckej edukácii je vychovať spoľahlivého, zvedavého absolventa - zdravotníka, ktorý prispieva rovnako aj k starostlivosti o tím (kolektív). Ale zatiaľ nie všetky kvalifikačné kurzy majú absolventský status. Je možné spájať súčasné pokroky v zdravotníckej edukácii s feminizmom a rastúcim statusom žien v profesionálnych rolách kdekoľvek. |
− | Tradične od čias pred [[Florence Nightingale]] | + | Tradične od čias pred [[Florence Nightingale]] [[práca zdravotných sestier]] bola vnímaná ako učňovstvo, často realizované v religióznych rádoch (ako konventi) mladými ženami, i keď tu vždy bola časť zdravotníkov - mužov, špeciálne v mentálnom zdravotníctve. V roku 1860 [[Florence Nightingale]] založila prvú tréningovú školu pre [[sestra|zdravotné sestry]] v nemocnici sv. Tomáša (St Thomas' Hospital v Londýne. Nightingalovej [[učebné osnovy]] boli značne založené na [[sesterská prax|sesterskej praxi]], s inštrukciami zameranými na potreby hygieny a úlohovej kompetencie. Jej metódy sú popísané v jej publikácii "[[Zdravotnícke poznámky|Zdravotnícke poznámky (Notes on Nursing)]]" z roku 1898. |
− | Niektoré iné zdravotné sestry v tom čase, napr. [[Ethel Bedford-Fenwick]], preferovali formalizovanú [[zdravotnícka registrácia|zdravotnícku registráciu]] a školské osnovy, ktoré boli formálne založené na | + | Niektoré iné zdravotné sestry v tom čase, napr. [[Ethel Bedford-Fenwick]], preferovali formalizovanú [[zdravotnícka registrácia|zdravotnícku registráciu]] a školské osnovy, ktoré boli formálne založené na vyššom vzdelaní a nie v medziach nemocníc. |
− | V kontraste zdravotnícka edukácia v | + | V kontraste zdravotnícka edukácia v USA bola temer exkluzívne vedená na univerzitných školách, i keď nie je jasné, kto poskytoval program úrovne prvého stupňa. Známa [[Yaleská zdravotnícka škola|Yaleská zdravotnícka škola (Yale School of Nursing)]] sa stala prvou autonómnou školou zdravotníctva v USA v roku 1923. V Európe Edinburgská univerzita (University of Edinburgh) bola prvá európska inštitúcia ponúkajúca [[zdravotnícky diplom]] v roku 1972. |
V profesii zdravotníckeho vyučovania pokračujú argumenty o ideálnom balanse (rovnováhe) praktickej prípravy robiť prácu praktickou cestou a potrebou edukovať budúceho zdravotníka manažovať zdravotnú starostlivosť a vidieť "väčší obraz". Na splnenie týchto požiadaviek zdravotnícka edukácia chce rozvinúť a vychovať doživotného študenta, ktorý sa dokáže efektívne adaptovať na zmeny v teórii a praxi zdravotníctva. | V profesii zdravotníckeho vyučovania pokračujú argumenty o ideálnom balanse (rovnováhe) praktickej prípravy robiť prácu praktickou cestou a potrebou edukovať budúceho zdravotníka manažovať zdravotnú starostlivosť a vidieť "väčší obraz". Na splnenie týchto požiadaviek zdravotnícka edukácia chce rozvinúť a vychovať doživotného študenta, ktorý sa dokáže efektívne adaptovať na zmeny v teórii a praxi zdravotníctva. | ||
==Pozrite aj== | ==Pozrite aj== | ||
+ | * [[Práca zdravotných sestier]] | ||
+ | * [[Sesterská prax]] | ||
+ | * [[Sesterský proces]] | ||
+ | * [[Teória práce sestier]] | ||
* [[Školiteľ zdravotných sestier]] | * [[Školiteľ zdravotných sestier]] | ||
* [[Stredná zdravotnícka škola]] | * [[Stredná zdravotnícka škola]] | ||
+ | |||
+ | ==Externé linky (anglicky)== | ||
* [http://www.thenetstudyguide.com NET Study Guide] - anglicky | * [http://www.thenetstudyguide.com NET Study Guide] - anglicky | ||
Verzia zo dňa a času 10:27, 6. september 2007
Terminologická dohoda: |
|
Edukácia zdravotných sestier alebo vzdelávanie zdravotných sestier podmieňuje, ako sú zdravotné sestry pripravené realizovať sesterskú starostlivosť. Zdravotnícki študenti sú edukovaní učiteľmi, ktorí sú obvykle duálne kvalifikovaní, teda sú skúsení zdravotníci a edukátori (pedagógovia). Temer všetky krajiny sveta ponúkajú kurzy zdravotníckej edukácie zamerané na obecnú zdravotnícku prácu, zdravotnícku prácu pre mentálne zdravie a zdravotnícku prácu pre choré deti. Štúdium vedúce k autonómnej registrácii ako zdravotná sestra (zdravotník) typicky trvajú 4 roky. Edukácia zdravotníkov tiež poskytuje post-kvalifikačné kurzy v špecializovaných subjektoch (oboroch) zdravotníctva.
V posledných desaťročiach v mnohých rozvinutých krajinách dôraz na edukáciu vystriedala viac prakticky zameraná, ale často schématická tréningová štruktúra konvenčnej prípravy pre prax. Edukačné cesty tlačia širšiu pozornosť iných disciplín spojených s medicínou, často obsahujúc medziprofesnú edukáciu a realizáciu výskumu pri tvorbe klinických a manažerských rozhodnutí. Sú argumenty, že ortodoxný tréning poskytoval intenzívnejšiu bázu praktických zručností, ale zdôrazňoval ručný služobný vzťah s doktorom. To je teraz zastarané a dôraz pri zdravotníckej edukácii je vychovať spoľahlivého, zvedavého absolventa - zdravotníka, ktorý prispieva rovnako aj k starostlivosti o tím (kolektív). Ale zatiaľ nie všetky kvalifikačné kurzy majú absolventský status. Je možné spájať súčasné pokroky v zdravotníckej edukácii s feminizmom a rastúcim statusom žien v profesionálnych rolách kdekoľvek.
Tradične od čias pred Florence Nightingale práca zdravotných sestier bola vnímaná ako učňovstvo, často realizované v religióznych rádoch (ako konventi) mladými ženami, i keď tu vždy bola časť zdravotníkov - mužov, špeciálne v mentálnom zdravotníctve. V roku 1860 Florence Nightingale založila prvú tréningovú školu pre zdravotné sestry v nemocnici sv. Tomáša (St Thomas' Hospital v Londýne. Nightingalovej učebné osnovy boli značne založené na sesterskej praxi, s inštrukciami zameranými na potreby hygieny a úlohovej kompetencie. Jej metódy sú popísané v jej publikácii "Zdravotnícke poznámky (Notes on Nursing)" z roku 1898.
Niektoré iné zdravotné sestry v tom čase, napr. Ethel Bedford-Fenwick, preferovali formalizovanú zdravotnícku registráciu a školské osnovy, ktoré boli formálne založené na vyššom vzdelaní a nie v medziach nemocníc.
V kontraste zdravotnícka edukácia v USA bola temer exkluzívne vedená na univerzitných školách, i keď nie je jasné, kto poskytoval program úrovne prvého stupňa. Známa Yaleská zdravotnícka škola (Yale School of Nursing) sa stala prvou autonómnou školou zdravotníctva v USA v roku 1923. V Európe Edinburgská univerzita (University of Edinburgh) bola prvá európska inštitúcia ponúkajúca zdravotnícky diplom v roku 1972.
V profesii zdravotníckeho vyučovania pokračujú argumenty o ideálnom balanse (rovnováhe) praktickej prípravy robiť prácu praktickou cestou a potrebou edukovať budúceho zdravotníka manažovať zdravotnú starostlivosť a vidieť "väčší obraz". Na splnenie týchto požiadaviek zdravotnícka edukácia chce rozvinúť a vychovať doživotného študenta, ktorý sa dokáže efektívne adaptovať na zmeny v teórii a praxi zdravotníctva.
Pozrite aj
- Práca zdravotných sestier
- Sesterská prax
- Sesterský proces
- Teória práce sestier
- Školiteľ zdravotných sestier
- Stredná zdravotnícka škola
Externé linky (anglicky)
- NET Study Guide - anglicky